11 Úno
Každý, kdo využívá pro svou dopravu vlak či autobus, má na nové jízdní řády svůj názor. Jak funguje optimalizace veřejné dopravy v režii Pardubického kraje, si prý na vlastní kůži ověřil i sám hejtman Radko Martínek. Na základě vlastní zkušenosti dospěl k rozhodnutí, že bude nutné v tomto systému provést značný počet změn. Bylo by však velkou chybou, začít se radovat už nyní. Preventivní těšení se prozatím jeví jako velmi předčasné.
Dle vyjádření pana hejtmana dojde k opravám chyb a nedostatků později, než se dosud slibovalo. To proto, ?aby nebyly další zmatky a dopravci měli dostatek času se na změny připravit?. Opravené jízdní řády autobusů budou platit od 1. dubna, definitivní jízdní řády pro autobusovou i vlakovou dopravu pak až od 10. června. Zkušený analytik by takovýmto způsobem navržené termíny zhodnotil nejspíš jako nevyhovující, obyčejný člověk používající selský rozum by to pojmenoval pravděpodobně ostřejšími výrazy.
Čekat takto dlouho na potřebné a nutné změny je nerozum. V běžné realitě to znamená, že se cestující budou muset současné neoptimalizaci další čtyři měsíce nedobrovolně přizpůsobovat. Kdo proplatí běžným lidem zbytečně spotřebované pohonné hmoty, které projezdí vlastními auty, aby se dostali včas a rozumně do práce? Nikdo. Stejně tak nikdo neuhradí náklady rodičům za telefonní hovory, jež vynaloží na neustálé obvolávání dětí, které se jim z důvodu ujetého spoje nevrátí v obvyklý čas ze školy.
Na místě je i otázka, zda je červen vhodným měsíc pro otestování nových jízdních řádů. V tomto období je velmi pravděpodobné, že počasí bude takové, že zaměstnanci, studenti, žáci, jednoduše pravidelně cestující občané zamíří ihned po vyučování či po skončení pracovní doby na koupaliště nebo si prostě jen koupí zmrzlinu, sednou na lavičky a nebudou spěchat domů. Mnozí také změní způsob dopravy a rozpálený vlak či vydýchaný autobus vymění za jízdní kolo. Nemluvě už o tom, že červen je měsícem školních výletů. Z těchto důvodu není dle mého názoru možné objektivně určit, zda cestujícím budou změněné jízdní řády vyhovovat při běžném pracovním či vyučovacím dnu, nebo se objeví další potřeba změn.
Pokud opravdu zůstane zachován termín 10. června, můžeme už nyní vydedukovat, jaké budou po tomto datu reakce Pardubického kraje: ?Na Váš popud jsme upravili jízdní řády! Vy jimi ani teď nejezdíte! Styďte se!?
Stydět by se měl především náměstek Jan Tichý, který dostal krajskou optimalizaci veřejné dopravy na starost.
Vyzývám strůjce experimentu s dopravní obslužností našeho kraje, aby neponechával cestující občany v rolích obětí.
Ing. Martin Košťál, zastupitel Pardubického kraje, zastupitel města Lanškrouna, člen ODS